Ako sa v C++ programuje: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
napíšete zdrojový program – je to
obyčajný textový súbor (alebo viacero textových súborov), |
|
|
takýto program preložíte do
strojového kódu – kompiluje pomocou kompilátora, |
|
|
ak počas kompilácie nastala
chyba, musíte program opraviť a pokúsiť sa znovu kompilovať, |
|
|
inak vznikne súbor napríklad *.exe,
ktorý môžete spustiť, |
|
Príklad:
Program, ktorý zatiaľ nič rozumné nerobí: |
|
|
|
|
#include <conio.h>
// pouzijeme kniznicu |
|
|
|
|
void main () { // hlavna
funkcia |
|
|
|
|
getch (); |
|
|
|
|
} |
|
|
|
Napíšte
tento program v prostredí BC, uložte si ho na disk pod menom prvý.cpp
skompilujte a spustite (stlačte F9). |
|
|
|
1 |
kompilátor prečíta zdrojový
program tak, ako človek (zľava doprava a zhora nahol), |
|
|
|
2 |
ak kompilácia dopadla úspešne, na
disku vzniknú súbory s názvami prvy.obj a prvý.exe: |
|
|
|
3 |
prvý.obj – dočasný súbor, |
|
|
|
4 |
prvý.exe – sa dá spústiť. |
|
|
|
|
|
|
Vysvetlenie
programu: |
|
|
|
|
#include <conio.h> |
// pouzijeme kniznicu |
|
|
|
kompilátoru
povieme, že použijeme príkazy z knižnice conio, |
|
|
|
knižnica =
zbierka funkcií, premenných, objektov ... |
|
|
|
slovo
#include môžeme použiť viackrát, ak chceme využívať príkazy z
viacerých knižníc. |
|
|
|
komentár =
text, ktorý kompilátor ignoruje, ale človeku pomáha pochopiť
program, |
|
|
|
komentár
začína značkou // a text za touto značkou sa až do konca
riadku ignoruje. |
|
|
|
|
void main () { |
|
|
|
|
} |
|
|
|
definovali
sme funkciu s názvom main, |
|
funkcia v
C++ neznamená vždy to isté ako v matematike. V C++ ... postupnosť
príkazov, |
|
|
void main () =
hlavička funkcie, |
|
zátvorky { }
označujú telo funkcie = príkazy, ktoré sa postupne vykonajú, |
|
špeciálne,
funkcia s názvom main = hlavná funkcia, po spustení programu sa začnú
vykonávať príkazy tejto funkcie: |
|
|
getch (); |
|
príkaz,
ktorý čaká na stlačenie klávesu na klávesnici (nefunguje pre
klávesy Shift, Ctrl a ešte niektoré |
|
|
) |
|
Zhrnutie |
|
Vlastné
funkcie definujeme podľa takéhoto vzoru: |
|
typ
meno(parametre) |
|
|
{ |
|
|
telo |
|
|
} |
|
Pričom: |
|
typ ... je typ výsledku: int, float,
... alebo void, v prípade funkcie bez návratovej hodnoty |
|
meno ... je meno funkcie |
|
parametre ... je zoznam parametrov, parametre
oddeľujeme čiarkami, |
|
telo ... sú príkazy, ktoré tvoria telo
funkcie. |
|
Ak funkcia
vracia hodnotu, musíme vo funkcii vždy vykonať príkaz: |
|
|
return výraz; |
|
Príkaz
return vyhodnotí výraz a jeho hodnota sa stane návratovou hodnotou
(výsledkom) funkcie. Príkaz return zároveň ukončí vykonávanie
funkcie, |
Pri volaní
uvádzame v zátvorkách parametre funkcie: |
|
|
meno(hodnota1, hodnota2,
...); |
|
Zásady
písania programu: |
|
|
- |
bez diakritiky |
|
|
- |
malé písmená |
|
|
- |
bez medzier |
|
|
Niektoré znaky napíšeme držaním
pravého Alt a klávesou: |
|
|
< |
, |
|
|
> |
: |
|
|
{ |
B |
|
|
} |
N |
|
|
\ |
Q |
|
|
@ |
V |
|
|
# |
X |
|
|
[ |
F |
|
|
] |
G |
|
|
Komentáre programu_ |
|
|
Int a=5; //jednořádkový komentář |
|
|
/* a vše, co je za nimi,
překladač ignoruje, dokud nenarazí na znaky */ |
|
Hlavičkové
súbory |
|
Jsou to
soubory, obvykle s příponou .h, které obsahují předdefinované
funkce, objekty atp… |
|
Súbor je textový, a obsahuje rôzne funkcie. Ušetrí sa miesto v
našom vlastnom programe a môžeme ich používať a volať z iných
programov. |
|
Do programu
sa vkladajú v hlavicke |
|
|
#include <soubor.h>. |
|
Obsah
hlavičkového souboru head.h: |
|
|
const float PI 3.14159; |
/konštanta PI na 6 des.miest |
|
|
int objemKoule(int r) |
/celociselna funkcia na výpočet
objemu s celočíselnou premennou r |
|
|
{ |
|
|
|
return PI*r*r*r; |
/výpočet objemu |
|
|
} |
|
|
Obsah
souboru objKoule.cpp |
|
|
#include <head.h> |
|
|
#include
<iostream.h> |
|
|
cout <<
objemKoule(10); |
|
V souboru
objemKoule.cpp už nemusíme deklarovat ani definovat funkci objemKoule |
|
a
můžeme ji rovnou používat, protože byla definována v hlavičkovém
souboru head.h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|