Premenné |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Premenná je
ako krabička, ktorá si počas programu pamätá nejakú hodnotu, a môže
sa počas programu meniť. |
|
Premenná je pomenované miesto v pamäti, na ktoré si môžeme
uložiť nejakú hodnotu – napríklad vstup od užívateľa, prípadne si v
pomocnej premennej môžeme počítať, koľkokrát sa vykonala
nejaká časť programu. |
|
Narozdiel od niektorých iných programovacích jazykov, v C++ musí
byť premenná deklarovaná predtým, než ju použijeme. Každá premenná má v
C++ tiež vopred určený typ (celé číslo, znak, …), nemôžeme do
premennej uložiť hodnotu iného typu, ako sme určili pri deklarácii.
Premennú deklarujeme príkazom: |
|
|
typ názov; |
|
|
Tento príkaz však len vyhradí potrebné miesto v pamäti, nevloží
doň žiadnu hodnotu. Preto pred použitím premennej jej musíme ešte
priradiť (prípadne načítať) hodnotu: |
|
|
int cislo; |
|
|
|
cislo = 42; |
|
|
|
|
|
|
|
char znak; |
|
|
|
cin >> znak; |
|
|
Základné
typy premenných: |
|
|
|
int – celé číslo |
|
|
|
char – znak |
|
|
|
string – reťazec (postupnosť znakov) |
|
|
|
bool – pravdivostná hodnota (true (1) alebo false (0)) |
|
|
|
double – desatinné číslo |
|
|
Typy premenných |
|
|
typ |
čo do nej môžeme dať |
|
|
string |
text |
|
|
1)celočíselné: |
|
|
short int |
číslo v rozmezí –32768 až 32767 |
|
|
unsigned short int |
číslo v rozmezí 0 až 65535 |
|
|
int |
číslo v rozmezí –2147483648 až 2147483647 |
|
|
long int |
číslo v rozmezí –2147483648 až 2147483647 |
|
|
unsigned long int |
číslo v rozmezí 0 až 4294967295 |
|
|
2)
reálne (s desatinnou čiarkou): |
|
|
float - reálne číslo (má veľkosť 32 bite) |
proměnné schopné uchovávat velká čísla |
|
|
double - reálne číslo s dvojitou presnosťou (má veľkosť 64
bite) |
s plovoucí desetinnou čárkou |
|
|
long double
- reálne číslo najväčšie (má veľkosť 80 bite) |
|
|
|
|
char |
256 celočíselných hodnot,
reprezentujících znaky v tabulce ASCII |
|
|
|
char znak=65; |
|
|
|
cout << znak; |
|
|
program
vypíše znak A (ten je v ASCII 65) |
|
|
Vytvorenie
premenných: |
|
|
int objem=50,plocha,vyska=7; |
|
čiže je
možné vytvoriť aj viac naraz, ale v 1 riadku len jeden typ! |
|
pozor
na malé a veľké písmená. |
|
Polia premenných |
|
|
int zamestnanci[5]; |
|
vytvorí pole
zamestnanci, ktoré má 5 hodnôt, zamestnanci[0] [1] [2] [3] [4] čiže
spolu 5. |
|
|
int zamestnanci[5]={100,102,200}; |
|
Kde přiřadíme proměnným zamestnanci[0] hodnotu
100, zamestnanci[1] hodnotu 102 , zamestnanci[2] hodnotu 200 a ostatním
zaměstnancům hodnotu 0. Pamatujte si tedy, že pokud chcete
vytvořit pole o 5 proměnných napíšete int zamestnanec[5], ale
nejvyšší možný zaměstnanec je zamestnanec[4] |
|
Príklady
dobrých deklarácií: |
|
|
int CeleCislo; |
|
|
int a,b,c, |
|
|
aO, a1, a2, |
|
|
_1234; |
|
|
int a,A; // v C a nie je to isté ako A! |
|
|
Kor korytnacka; // Kor je typ, ktorý vytvorí korytnačku. |
|
Príklady
zlých deklarácií: |
|
|
int a,b,a; // opakujú sa mená a, |
|
|
int 1234; // meno je
číslo, |
|
|
int Suma!; // výkričník, |
|
|
int void; // void je
vyhradené slovo, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|