Zadávanie údajov do programu v C++e
Robí sa príkazom
cin >> cena; program čaká, kým človek nezadá hodnotu, a tú potom priradí premennej cena. 
 = !Program to urobí a pokračuje až po klávese Enter!
! Premenná cena musí byť predtým uvedená aj s jej typom v hlavičke programu v časti var!
Ak chceme zadať viac premenných:
cin >> vek >> vyska >> vaha;
Písanie výsledkov a textov
Sa robí príkazom:
  cout << "Je ti " << vek << endl; 
 = program napíše na obrazovku text v úvodzovkách aj s hodnotou premennej vek.
\n nová řádka
\r návrat na začátek řádky
\f nová stránka
\t tabulátor
\b posun doleva (backspace)
\a krátký zvukový signál
\\ 1 zpětné lomítko
apostrof
\0 nulový znak
\" uvozovky
cout << "Tohle bude na 1. radku.\n" << "Tohle na druhem" << endl << "A tohle na tretim";
Príklad 0    [1]
Výpočty
a=b+c;
Používame znamienka +, -, *, / na numerickej klávesnici, číslice a zátvorky ().
% je modulus, čo je zvyšok po delení.
Znamienka sú:
== Rovná se = Přiřazení hodnoty
!= Nerovná se += Přiřazení součtu uložené a nové hodnoty
< Je menší než -= Přiřazení rozdílu uložené a nové hodnoty
> Je větší než Pocet=pocet+3;
<= Je menší nebo rovná se je to iste ako
>= Je větší nebo rovná se Počet+=3;
Príklad 1    [2]
Funkcia na zistenie sklačenia klávesy
keypressed;
dáva logickú FALSE dovtedy, kým nestlačíme klávesu (jedno akú). Po stlačení je TRUE. 
Musíme v hlavičke zadať knižnicu crt.tpu príkazom uses crt
klavesa:=readkey;
 = program čaká, kým nestlačíme klávesu a do premennej klávesa priradí jej kód, premenná musí byť char
!!!tieto funkcie nereagujú na Ctrl, Alt atd.
Náhodný výber
Sa robí príkazom
x = rand()%81;
 = za x sa dosadí náhodná hodnota od 0 po 80. !!! 
!!!pred prvým príkazom random MUSÍME dať príkaz 
srand90;
ktorý zabezpečí náhodnosť pri každom spustení programu!!!
Príklad  2    [3]
Myš
Ak chceme v C++e pracovať s myšou, musíme ju spustiť príkazom
mysinic;
Pozíciu myši na ploche zistia
mysx;
mysy;
zistí pozíciu x-ovej a y-ovej súradnice polohy myši
{
  telo
}

[1]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie dvoch čísel a vydelí ich a výsledok oznámi textom: vysledok delenia vasich cisel je XX,YYY čiže vo formáte 5 číslic z toho 3 desatinné.
[2]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie polomeru kružnice, vypočíta obvod a obsah a napíše Obvod je ...., obsah je .....
[3]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie čísla, po ktoré chceme losovať (napr 20), potom 1 číslo vylosuje a napíše: vase cislo je a zobrazí ho.