Funkcie v C++e |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
existujú aj
matematické funkcie - umiestnené v matematickej knižnici math.h |
|
|
abs |
absolútna hodnota |
|
|
labs |
absolútna hodnota typu long |
|
|
fabs |
absolútna hodnota typu float |
|
|
div |
vráti výsledok spolu so zvyškom
delenia |
|
|
ldiv |
vráti výsledok spolu so zvyškom
delenia typu long |
|
|
sqrt |
druhá odmocnina |
|
|
pow |
druhá mocnina |
|
|
log |
prirodzený logaritmus |
|
|
log10 |
logaritmus so základom 10 |
|
|
sin |
sínus |
|
Priraďovacie: |
|
|
cos |
kosínus |
|
i += j; (i = i + j) |
|
|
tan |
tangens |
|
i -= j; (i = i – j) |
|
|
ceil |
zaokrúhli nahor |
|
i *= j; (i = i * j) |
|
|
floor |
zaokrúhli nadol |
|
i /= j; (i = i / j) |
|
|
|
|
i %= j; (i = i % j) |
|
|
rand() |
vylosuje náhodné číslo medzi 0
a 1 |
|
|
rand() %32 |
vylosuje náhodné číslo medzi 0
a 32 |
|
|
|
|
Zaokruhlenie |
|
|
double cislo1; |
|
|
cin >> cislo1; |
|
|
int zaokrouhlenecislo =
cislo1 + 0.5; |
|
|
Delenie a zvyšky |
|
|
x = 22 div 3; |
premenná x nadobudne hodnotu 7
(22/3=7,...) |
|
|
y = 22 % 3; |
premenná y nadobudne hodnotu 1
(zvyšok po delení 22/3 je 1) |
|
!!! Na typ premennej |
(int) 9 / 2 = 4 (ako vidíte, nie je
to presné) |
|
(float) 9 /
2 = 4.500000 (6 desatinných miest) |
|
|
Príklad 11 [1] |
|
|
Príklad 12 [2] |
|
|
Príklad 13 [3] |
|
|
Zaokrúhlenie |
|
|
floor(3,99); |
vráti len
celočíselnú časť =3,
vlastne odreže desatinné miesta, výsledok je integer |
|
|
ceil(3,99); |
je 4 |
|
|
Mocniny |
|
|
|
pow(4); |
vráti druhú mocninu 4 = 16 |
|
|
sqrt(4); |
vráti druhú odmocninu 4 = 2 |
|
|
Príklad 14 [4] |
|
Vytvorenie
vlastnej fukcie |
|
V programe
rozlišujeme dve miesta: |
|
|
Miesto, kde funkciu definujeme. |
|
|
Miesto, kde funkciu použijeme -
voláme ... vidíme, že funkciu voláme na troch miestach. |
|
Funkciu
musíme definovať skôr, ako ju použijeme. |
|
Zadefinovanie
funkcie spočíva v napísaní hlavičky funkcie a naprogramovaní jej
tela: |
|
hlavička
funkcie: |
|
|
|
hlavička funkcie začína
vyhradeným slovom napr. float - tým sme povedali, že výsledkom funkcie bude
desatinné číslo, |
|
ďalej nasleduje meno funkcie je
f, |
|
|
za menom funkcie nasledujú
obyčajné zátvorky, v ktorých sme uviedli typ a meno parametra, |
|
telo
funkcie: |
|
|
|
telo funkcie obsahuje
príkazy v zložených zátvorkách { }, ktoré popisujú, ako funkcia počíta,
ako sa vykonáva, |
|
výsledkom
funkcie bude hodnota výrazu za príkazom return. |
|
|
int pocitaj_objem(int
sirka, int vyska, int hlbka) |
|
|
{ |
|
|
|
int objem; |
|
|
|
objem=sirka*vyska*hloubka; |
|
|
return objem; |
|
|
} |
|
|
Parametry
musí být ve stejném pořadí a stejného typu jako v deklaraci. |
|
Volanie
funkcie |
|
|
|
int a=2,b=3,c=4; |
|
|
cout <<
pocitaj_objem(a,b,c); |
|
Vo funkcii
môžme použiť inú funkciu. |
|
Môžu
existovať aj viac fukncií s rovnakým názvom, každá musí mať iný
počet parametrov. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|