Programovanie v Pascale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Každý program v Pascale sa skladá z: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Hlavičky: |
tu je meno programu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
program ciara; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vysvetľujúce poznámky uvedené v zátvorkách |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{program na kreslenie ciary} |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zoznam knižníc programu, ktorých príkazy použijeme. Na
kreslenie je to grafika.tpu, takže príkaz bude: |
|
|
|
|
|
|
uses grafika; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zoznam použitých premenných. Premenné sú všetky hodnoty, ktoré
v programe použijeme a menia svoju hodnotu. |
|
|
|
|
Muíme zadať ich meno a typ: meno ľubovoľné bez medzier a
diakritiky. Typy: |
|
|
|
|
|
|
|
integer = celé číslo - napr. 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
string = text napr. zima |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boolean = len 2 hodnoty: TRUE=pravda, FALSE=lož |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
real = ľubovoľné reálne číslo napr. 15,132 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
char=kód stlačeného znaku |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pri ich zadávaní stačí zadať 1x slovo var a pod seba napísať
jednotlivé typy. Napr: |
|
|
|
|
|
|
|
|
var |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a,b,c:integer; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
priemer:real; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zaver:string; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ak použijeme v programe aj hodnotu, ktorá je pevná (napr. Cena
benzínu 38,40), ale niekedy v budúcnosti ju možno zmeníme |
|
|
|
použijeme v hlavičke programu konštanty: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
const |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
benzin:=38,40; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nafta:=39,20; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Tela programu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
začína sa s |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
končí s |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
end. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zásady písania programu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
bez diakritiky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
malé písmená |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
bez medzier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
na konci riadka je znak ; vždy, okrem: poznámky, begin a
niektorými príkazmi ako then, do - tam nie je nič a za posledným end je vždy
bodka. |
|
- |
znak rovná sa je vždy := |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
s F2 program často ukladajme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
textové premenné sú max do 255 znakov a v programe ich píšeme
medzi apostrofy ´´ - znak je vedľa BackSpace a potom medzera |
|
|
Niektoré znaky napíšeme držaním pravého Alt a klávesou: |
|
|
|
|
|
|
|
|
< |
, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
> |
: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{ |
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
} |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\ |
Q |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
@ |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
# |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ |
F |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
] |
G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|