Programovanie v Pascale
Každý program v Pascale sa skladá z:
1. Hlavičky: tu je meno programu:
program ciara;
vysvetľujúce poznámky uvedené v zátvorkách
{program na kreslenie ciary}
zoznam knižníc programu, ktorých príkazy použijeme. Na kreslenie je to grafika.tpu, takže príkaz bude:
uses grafika;
zoznam použitých premenných. Premenné sú všetky hodnoty, ktoré v programe použijeme a menia svoju hodnotu.
Muíme zadať ich meno a typ: meno ľubovoľné bez medzier a diakritiky. Typy:
integer = celé číslo - napr. 5
string = text napr. zima
boolean = len 2 hodnoty: TRUE=pravda, FALSE=lož
real = ľubovoľné reálne číslo napr. 15,132
char=kód stlačeného znaku
Pri ich zadávaní stačí zadať 1x slovo var a pod seba napísať jednotlivé typy. Napr:
var
a,b,c:integer;
priemer:real;
zaver:string;
Ak použijeme v programe aj hodnotu, ktorá je pevná (napr. Cena benzínu 38,40), ale niekedy v budúcnosti ju možno zmeníme
použijeme v hlavičke programu konštanty:
const
benzin:=38,40;
nafta:=39,20;
2. Tela programu:
začína sa s
begin
končí s
end.
Zásady písania programu:
- bez diakritiky
- malé písmená
- bez medzier
- na konci riadka je znak ; vždy, okrem: poznámky, begin a niektorými príkazmi ako then, do - tam nie je nič a za posledným end je vždy bodka.
- znak rovná sa je vždy :=
- s F2 program často ukladajme
- textové premenné sú max do 255 znakov a v programe ich píšeme medzi apostrofy ´´ - znak je vedľa BackSpace a potom medzera
Niektoré znaky napíšeme držaním pravého Alt a klávesou:
< ,
> :
{ B
} N
\ Q
@ V
# X
[ F
] G