Zadávanie údajov do programu v
Pascale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robí sa príkazom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
readln(cena); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
program čaká, kým človek nezadá hodnotu, a tú potom priradí
premennej cena. !Program to urobí a pokračuje až po klávese Enter! |
|
! Premenná cena musí byť predtým uvedená aj s jej typom v
hlavičke programu v časti var! |
|
|
|
|
|
Ak chceme zadať viac premenných, oddelíme ich čiarkami: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
readln(cena,hodnota,spotreba); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Písanie výsledkov a textov |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sa robí príkazom: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
writeln(´Vasa spotreba je ´,spotreba); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
program napíše na obrazovku text v úvodzovkách a za ním
vypočítanú hodnotu premennej spotreba. |
|
|
|
|
Ak chceme napísať len nejaký text: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
write(´toto je vaša spotreba´); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Príkaz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
writeln; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
len vsunie nový riadok. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ak chceme písať reálne čísla, a vieme v akom formáte majú byť,
použijeme: |
|
|
|
|
|
|
|
writeln(a:5,b:4:2); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
premenná a bude mať 5 číslic a b 4, z toho 2 budú desatinné. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Príkaz na zmazanie obrazovky: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
clrscr; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Príklad 0 [1] |
|
|
|
|
|
Výpočty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Používame znamienka +, -, *, / na numerickej klávesnici,
číslice a zátvorky (). |
|
|
|
|
|
|
Znamienka sú: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
:= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
< |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
<= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
<> je nerovná sa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Príklad 1 [2] |
|
|
|
|
|
Funkcia na zistenie sklačenia klávesy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
keypressed; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dáva logickú FALSE dovtedy, kým nestlačíme klávesu (jedno
akú). Po stlačení je TRUE. Musíme v hlavičke zadať knižnicu crt.tpu príkazom
uses crt |
|
|
klavesa:=readkey; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
program čaká, kým nestlačíme klávesu a do premennej klávesa
priradí jej kód, premenná musí byť zadefinovaná ako char |
|
|
!!!tieto funkcie nereagujú na Ctrl, Alt atd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Náhodný výber |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sa robí príkazom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x:=random(81); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
za x sa dosadí náhodná hodnota od 0 po 80. !!! V zátvorke treba
dať o 1 viac, ako je horná hranica!!! |
|
|
|
|
!!!pred prvým príkazom random MUSÍME dať príkaz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
randomize; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ktorý zabezpečí náhodnosť pri každom spustení programu!!! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Príklad 2 [3] |
|
|
|
|
|
Myš |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ak chceme v Pascale pracovať s myšou, musíme ju spustiť
príkazom |
|
|
|
|
|
|
|
|
mysinic; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pozíciu myši na ploche zistia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mysx; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mysy; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
zistí pozíciu x-ovej a y-ovej súradnice polohy myši |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
citajmys; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
zisťuje prácu - klikanie s myšou, vráti celé číslo napr od 0 po
-2 pri klikaní ľavým tlačidlom myši. |
|
|
|
|
Príklad 2a [4] |
|
|
|
|
|