| Zadávanie údajov do programu v Pascale | |||||||||||||
| Robí sa príkazom | |||||||||||||
| readln(cena); | |||||||||||||
| = | program čaká, kým človek nezadá hodnotu, a tú potom priradí premennej cena. !Program to urobí a pokračuje až po klávese Enter! | ||||||||||||
| ! Premenná cena musí byť predtým uvedená aj s jej typom v hlavičke programu v časti var! | |||||||||||||
| Ak chceme zadať viac premenných, oddelíme ich čiarkami: | |||||||||||||
| readln(cena,hodnota,spotreba); | |||||||||||||
| Písanie výsledkov a textov | |||||||||||||
| Sa robí príkazom: | |||||||||||||
| writeln(´Vasa spotreba je ´,spotreba); | |||||||||||||
| = | program napíše na obrazovku text v úvodzovkách a za ním vypočítanú hodnotu premennej spotreba. | ||||||||||||
| Ak chceme napísať len nejaký text: | |||||||||||||
| write(´toto je vaša spotreba´); | |||||||||||||
| Príkaz | |||||||||||||
| writeln; | |||||||||||||
| len vsunie nový riadok. | |||||||||||||
| Ak chceme písať reálne čísla, a vieme v akom formáte majú byť, použijeme: | |||||||||||||
| writeln(a:5,b:4:2); | |||||||||||||
| = | premenná a bude mať 5 číslic a b 4, z toho 2 budú desatinné. | ||||||||||||
| Príkaz na zmazanie obrazovky: | |||||||||||||
| clrscr; | |||||||||||||
| Príklad 0 [1] | |||||||||||||
| Výpočty | |||||||||||||
| Používame znamienka +, -, *, / na numerickej klávesnici, číslice a zátvorky (). | |||||||||||||
| Znamienka sú: | |||||||||||||
| := | |||||||||||||
| < | |||||||||||||
| > | |||||||||||||
| <= | |||||||||||||
| >= | |||||||||||||
| <> je nerovná sa | |||||||||||||
| Príklad 1 [2] | |||||||||||||
| Funkcia na zistenie sklačenia klávesy | |||||||||||||
| keypressed; | |||||||||||||
| dáva logickú FALSE dovtedy, kým nestlačíme klávesu (jedno akú). Po stlačení je TRUE. Musíme v hlavičke zadať knižnicu crt.tpu príkazom uses crt | |||||||||||||
| klavesa:=readkey; | |||||||||||||
| = | program čaká, kým nestlačíme klávesu a do premennej klávesa priradí jej kód, premenná musí byť zadefinovaná ako char | ||||||||||||
| !!!tieto funkcie nereagujú na Ctrl, Alt atd. | |||||||||||||
| Náhodný výber | |||||||||||||
| Sa robí príkazom | |||||||||||||
| x:=random(81); | |||||||||||||
| = | za x sa dosadí náhodná hodnota od 0 po 80. !!! V zátvorke treba dať o 1 viac, ako je horná hranica!!! | ||||||||||||
| !!!pred prvým príkazom random MUSÍME dať príkaz | |||||||||||||
| randomize; | |||||||||||||
| ktorý zabezpečí náhodnosť pri každom spustení programu!!! | |||||||||||||
| Príklad 2 [3] | |||||||||||||
| Myš | |||||||||||||
| Ak chceme v Pascale pracovať s myšou, musíme ju spustiť príkazom | |||||||||||||
| mysinic; | |||||||||||||
| Pozíciu myši na ploche zistia | |||||||||||||
| mysx; | |||||||||||||
| mysy; | |||||||||||||
| = | zistí pozíciu x-ovej a y-ovej súradnice polohy myši | ||||||||||||
| citajmys; | |||||||||||||
| = | zisťuje prácu - klikanie s myšou, vráti celé číslo napr od 0 po -2 pri klikaní ľavým tlačidlom myši. | ||||||||||||
| Príklad 2a [4] | |||||||||||||