Zadávanie údajov do programu v Pascale
Robí sa príkazom
readln(cena);
= program čaká, kým človek nezadá hodnotu, a tú potom priradí premennej cena. !Program to urobí a pokračuje až po klávese Enter!
! Premenná cena musí byť predtým uvedená aj s jej typom v hlavičke programu v časti var!
Ak chceme zadať viac premenných, oddelíme ich čiarkami:
readln(cena,hodnota,spotreba);
Písanie výsledkov a textov
Sa robí príkazom:
writeln(´Vasa spotreba je ´,spotreba);
= program napíše na obrazovku text v úvodzovkách a za ním vypočítanú hodnotu premennej spotreba.
Ak chceme napísať len nejaký text:
write(´toto je vaša spotreba´);
Príkaz
writeln;
len vsunie nový riadok.
Ak chceme písať reálne čísla, a vieme v akom formáte majú byť, použijeme:
writeln(a:5,b:4:2);
= premenná a bude mať 5 číslic a b 4, z toho 2 budú desatinné.
Príkaz na zmazanie obrazovky:
clrscr;
Príklad 0 [1]
Výpočty
Používame znamienka +, -, *, / na numerickej klávesnici, číslice a zátvorky ().
Znamienka sú:
:=
<
>
<=
>=
<> je nerovná sa
Príklad 1 [2]
Funkcia na zistenie sklačenia klávesy
keypressed;
dáva logickú FALSE dovtedy, kým nestlačíme klávesu (jedno akú). Po stlačení je TRUE. Musíme v hlavičke zadať knižnicu crt.tpu príkazom uses crt
klavesa:=readkey;
= program čaká, kým nestlačíme klávesu a do premennej klávesa priradí jej kód, premenná musí byť zadefinovaná ako char
!!!tieto funkcie nereagujú na Ctrl, Alt atd.
Náhodný výber
Sa robí príkazom
x:=random(81);
= za x sa dosadí náhodná hodnota od 0 po 80. !!! V zátvorke treba dať o 1 viac, ako je horná hranica!!!
!!!pred prvým príkazom random MUSÍME dať príkaz
randomize;
ktorý zabezpečí náhodnosť pri každom spustení programu!!!
Príklad 2 [3]
Myš
Ak chceme v Pascale pracovať s myšou, musíme ju spustiť príkazom
mysinic;
Pozíciu myši na ploche zistia
mysx;
mysy;
= zistí pozíciu x-ovej a y-ovej súradnice polohy myši
citajmys;
= zisťuje prácu - klikanie s myšou, vráti celé číslo napr od 0 po -2 pri klikaní ľavým tlačidlom myši.
Príklad 2a [4]

[1]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie dvoch čísel a vydelí ich a výsledok oznámi textom: vysledok delenia vasich cisel je XX,YYY čiže vo formáte 5 číslic z toho 3 desatinné.
[2]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie polomeru kružnice, vypočíta obvod a obsah a napíše Obvod je ...., obsah je .....
[3]
Pietro:
Napíš program, ktorý vyzve človeka na zadanie čísla, po ktoré chceme losovať (napr 20), potom 1 číslo vylosuje a napíše: vase cislo je a zobrazí ho.
[4]
Pietro:
Vytvorte program na prevod veľkosti uhla v radiánoch na stupne a minúty. Návod: Pi radiánov = 180 stupňov , 1 minúta =60'.